Kosthold, Trening
FAB Training har god erfaring når det kommer til vektreduksjon og manipulering av kroppen for å få den til å se ut slik man ønsker innenfor en viss tidsramme. Det er hovedsakelig langsiktige mål vi jobber mot når vi setter kunder på en bestemt diett og et eventuelt treningsprogram. Det beste for både kroppen og den psykiske helsa er å bruke god tid når man ønsker en varig vektreduksjon.

 

14 kg i vektreduksjon på seks uker er ikke spesielt sunt!

Tidligere denne uka fikk vi en melding fra ei jente med forespørselen «Jeg MÅ ned 14 til 6 mai, klarer vi det?».

14 kg på 6 uker er veldig mye, det å gå på et strengt kostholds regime og å tape så mye vekt på så kort tid vil antakelig kunne sidestilles med ekstremsport.

FAB Training liker en utfordring og sa ja til å ta oppdraget og vi mener at hun burde klare å gå ned så mye på så kort tid. Men som vi også informerte jenta om vil det komme til å bli tøft, det vil bli beintøft!

Vi har tidligere erfaring med at proteinbesparende modifisert faste (PSMF) fungerer bra i en kort periode hvis man ønsker et ekstremt vekttap på kort tid. Eller hvis man er overvektig og ønsker å få en kickstart på dietten sin. Proteinbesparende modifisert faste er enkelt og greit at man spiser mye protein, litt fett og veldig lite karbohydrater for en bestemt tidsperiode, men ikke for lenge.

Når det kommer til trening anbefales det at man trener med moderat volum og intensitet så man beholder det man har av muskelmasse. Et enkelt helkroppsprogram 2-3 dager i uka på ca 30 min er nok. Ellers anbefales det at man er aktiv i hverdagen på vanlig måte slik man er vant til.

 

Hvem kan settes på PSMF?

En person som skal bruke PSMF for å oppnå vekttap bør være fysisk og ikke minst psykisk stabil. Man kommer til å bli sliten både fysisk og mentalt og det er ikke alle som takler det. Man bør ha folk rundt seg som vet at man kan  bli veldig sliten på grunn av lavt inntak av energi. De må også ha forståelse for at man kan få humørsvingninger på bakgrunn av dette. I tillegg bør man ha kompetente personer som hjelper en i gang slik at man vet at man får i seg det man trenger av næringsstoffer. Og ikke minst at man får god oppfølging og oppbacking hele perioden man er på PSMF.

 

Tåler hun dette?

Jenta er 28 år, hun jobber som butikkmedarbeider og tilbringer store deler av dagen på bena. Hun er glad i å trene, men kan falle litt bort fra det under perioder med mange andre ting å tenke på.

 

Vi diskuterte fram og tilbake opp til flere ganger om det var forsvarlig å sette henne på PSMF. Vi hadde også flere samtaler med jenta i forkant og har fikk såpass mye bakgrunnsinformasjon om henne at vi vurderte hennes psykiske og fysiske tilstand som sterk nok til å kunne begi seg ut på et så ekstremt stunt når det kommer til manipulering av kroppen via kostholdet.

 

Vi presenterte ideen om PSMF til henne og hun sa at hun var kjent med prinsippene fra før men ønsket oppfølging og hjelp til hva hun kunne spise når etc. Og ikke minst ønsker hun tett oppfølging etter endte seks uker.

Vi ble enige om at det var forsvarlig å sette henne på PSMF i 10 dager for å så gå over til en mer «normal» diett resten av den 6 uker lange perioden. Etter 10 dager på PSMF skal hun ha en spisedag. Dette gjør vi for å holde motivasjonen hennes oppe, men også for å gi kroppen et lite «karbo-sjokk» etter 10 dager med ekstremt lite karbohydrater.

Hun skal trene styrke 2-3 ganger i uken og kan gjøre det både hjemme med strikker eller på studio. I tillegg kan hun kjøre kardio trening om hun ønsker det, men ikke med for høy intensitet.

 

 

Hvordan har det gått siden vi satte i gang?

Hun startet på onsdag denne uken (22.03.17) og har hatt greit energi nivå  fram til i dag. I dag er hun sliten, men det kan være at det skyldes at hun er inne i en periode med mange jobb prosjekter. Hun har siden gått ned 2.2 kg noe som er ca. 0.5 kg i døgnet.

 

FAB Training synes prosjektet med jenta er superspennende og gleder oss til å følge henne videre. Vi har fortløpende kontakt med henne og får daglige oppdateringer på hvordan hun har det og hvordan formen er. Jenta synes det er helt greit at vi skriver om prosjektet, men vil foreløpig holdes anonym. FAB Training skal holde dere oppdatert på hvordan det går videre via bloggen vår.

 

Legg gjerne igjen kommentarer i kommentarfeltet for å motivere henne på veien!

 

FAB Training

Frode & Berit

 

Neste ukes lesning: Hvordan bør personlige trenere forholde seg til forespørsler om ekstremt vekttap?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vennligst vent...

Meld deg på vårt nyhetsbrev.

Vil dere vite mer om nyheter og timer vi har? Fyll ut navn og mailadresse