Dietter, Ekstremdietten, Kosthold, Trening

På lørdag hadde det gått ti dager siden vi startet opp med protein modifisert faste (PSMF) på kunden vår. Vi har hatt tett oppfølging med henne hele veien og har vært tilgjengelige om det har vært noe hun har lurt på. Mange lurer kanskje på hvordan de ti dagene har gått, om hun har gått ned i vekt og om hvordan hun har hatt det!? Nedenfor vil vi oppsummere de ti dagene!

 

 

Hvordan har hun hatt det?

Jenta har generelt vært i veldig god form og har i følge henne selv hatt overraskende mye energi, selv om det var tungt med en så stor omveltning i spisevaner fra den ene dagen til den andre.
Hun har stort sett hatt noe å gjøre hele tiden og har vært mye i aktivitet. Det kan også være at det er en avgjørende faktor for at hun har vært i såpass god form, fordi fokuset har vært en annet sted enn å sitte å kjenne etter hvordan formen er!

 

Trening

Vi hadde anbefalt å ta det veldig med ro og heller være i aktivitet, noe hun også har gjort. I tillegg til å være veldig aktiv i hverdagen har hun kun kjørt to økter med cardio(forbrenningstrening) og en lett styrkeøkt, noe vi mener er «helt innafor».

Tirsdag den 28 mars hadde hun gått ned 2,7 kg seks dager inn i dietten, det utgjør ca 0,5 kg i døgnet. Dagen etter hadde hun gått ned 0,8 kg til og hadde i tillegg fått mensen, som gjerne kan gjøre at man øker litt i vekt.

 

 

Hva gjør vi videre?

På lørdag var altså dagen vi hadde planlagt å avslutte med PMSF hvis hun ikke orket mer for å deretter sette henne på en mer «normal» diett. Vi snakket med henne på torsdag og hun fortalte da om formen sin og at hun var toppmotivert og at hun gjerne ville fortsette med PMSF.

Vi i FAB Training diskuterte dette og ble enig i at hun kunne fortsette i 10 dager til, siden anbefalingene er maks 20 dager.

 

 

Gikk hun ned så mye hun ønsket?

På fredagen hadde hun gått ned til sammen 3,8 kg og på lørdag morgen da vi egentlig hadde planlagt at hun skulle avslutte hadde hun gått ned 4.2 kg til sammen, litt under 0,5 kg i døgnet!

Hun målte etter ti dager 9 cm. mindre rundt magen, , 6 cm. mindre rundt midjen og 4 cm. mindre rundt lårene, det er bra jobbet på så kort tid!

Vi mener helt klart at hun har hatt en bra framgang, det er fortsatt nesten fire uker igjen og hun behøver ikke å gå ned så mye i uken som hun har gjort hittil.

 

 

Viktig med små delmål

Vi hadde planlagt at hun skulle få en spisedag/oppkarbings dag den lørdagen da hun egentlig skulle avslutte.

Vi synes det er viktig at man setter seg små delmål og hvis det er et mål å ha en spisedag kan man gjerne unne seg det, det hjelper på motivasjonen om ikke annet. Dessuten har kroppen helt sikkert ikke vondt av å få litt påfyll av karbohydrater etter ti dager uten.
Vi snakket med henne tidlig søndag morgen, da fortalte hun at hun synes det var deilig å komme i gang med dietten igjen og at hun fortsatt var litt «karbo fjern».

 

Hva menes med karbo fjern?

Etter at man har spist masse karbohydrater bryter kroppen ned karbohydratene og de går inn i blodstrømmen. Når blodsukkeret øker produserer kroppen insulin, andre hormoner og visse kjemikalier. Noen av disse kjemikaliene kan gjøre at man gjøre at man blir trøtt, rolig og avslappet. Følelser som gjerne kan forveksles med det å bli litt «fjern».

 

Legg gjerne igjen en kommentar hvis du lurer på noe eller hvis du har lyst å skrive noen ord til jenta!

 

Vi fortsetter å følge opp jenta og kommer tilbake med fortsettelsen i løpet av en ukes tid!

 

FAB Training

Frode & Berit

Vennligst vent...

Meld deg på vårt nyhetsbrev.

Vil dere vite mer om nyheter og timer vi har? Fyll ut navn og mailadresse